Cesartherapie Eikelenboom Doorn - Slaapoefentherapie

Slaapoefentherapie

Veel mensen hebben problemen met slapen, wat veel impact heeft op het functioneren in het dagelijkse leven.

Lichamelijke, geestelijke of sociale factoren kunnen de slaap belemmeren. Geregeld is een slaapprobleem echter het gevolg van spanningen of verhoogde alertheid. Bij gebrek aan rust overdag, verwerk je gebeurtenissen pas in bed. Aanhoudende (belemmerende) gedachten kunnen je ook de rust ontnemen die nodig is om te slapen.

Slapeloosheid betekent dat je te weinig slaapt of dat de kwaliteit van je slaap niet voldoende is en dat je hier overdag last van hebt in je dagelijks functioneren. Het wordt ook wel chronische insomnie genoemd.
Kenmerken van slapeloosheid zijn:

Oorzaken en instandhoudende factoren bij slapeloosheid: Er zijn diverse factoren die een slaapprobleem kunnen veroorzaken. Ook zijn er bepaalde gedragingen die tot een slaapprobleem kunnen leiden of het probleem in stand kunnen houden. Voorbeelden zijn:

Vicieuze cirkel

Als slapeloosheid langer voortduurt, ontstaat er een negatieve spiraal. Door vermoeidheid overdag, functioneert u minder goed. U bent sneller geïrriteerd, minder geconcentreerd en hebt sneller last van angst, depressiviteit of piekergedrag. Spanningen of zorgen lopen hierdoor verder op. Soms gaat u erg u best doen om te slapen. Dit werkt averechts. De slapeloosheid blijft zo voortduren en u komt in een vicieuze cirkel terecht die u niet altijd zelf kunt doorbreken.

Aanpak

De oefentherapeut cesar ziet allerhande klachten in de praktijk en niet zeldzaam is er een relatie tussen de slaap en bestaande lichamelijke of mentale problemen. Een effectieve manier om uw gedragsmatige slaapprobleem aan te pakken is door onder behandeling te gaan bij een oefentherapeut cesar die geschoold is in behandeling van slapeloosheid. De behandelmethode is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten en richt zich op het wegnemen van de factoren die de slapeloosheid in stand houden. De slaapoefentherapeut gaat samen met je aan de slag om de vicieuze cirkel te doorbreken met de cognitieve gedragstherapie, gedegen uitleg over de slaap, praktische tips en oefeningen om zo de balans in uw leven weer terug te vinden. De oefentherapeut neemt de gehele 24 uur onder de loep om maatwerk te leveren op uw specifieke slaapprobleem. U krijgt weer grip op uw slaap, voelt u energieker en kunt zo het goede uit je dag halen!